İlkeler

  • Tanımlı ve  açık bir ihtiyaca yaratıcı, ilerici bir çözüm üretmek;

Taşımalı yemek sistemine geçilmesiyle benzer belde okulları gibi Turunç ilköğretim okulunda da öğrenciler uzun mesafelerden taşınan yemeklerini sınıf gibi hijyenik olmayan ortamlarda yemektedirler. Bununla birlikte okul öncesi eğitim de anasınıfının özgün ihtiyaçlarına cevap vermeyen standart bir derslikte verilmektedir.  Amacımız  bu ihtiyaçlardan yola çıkarak milli eğitim-üniversite-valilik-belediye-kaymakamlık ortaklığıyla yaratıcı, yenilikçi ve ilerici bir yaklaşımla tekrar edilebilir örnek bir çözüm üretmektir.

  • Herşeyi devletten beklememek, aktif yurttaşlar olmak;

Demokrasinin özü yurttaşların aktif olarak karar alma süreçlerine katılmalarıdır. Bu ilkeden yola çıkarak, ihtiyaçlarımızı karşılamak için inisiyatif alarak devlet-yurttaş ortaklığı kurmayı amaçlıyoruz. Üniversite (İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü) tüm projelendirme işlerini bedelsiz yapacak ve bu ortaklığın kurulacağı zemini hazırlayacaktır. ‘Katılımcı tasarım’ yöntemiyle çocuklar ve öğretmenler okullarının tasarımında etkin rol oynayacak ve böylece bahsedilen ortaklık en kuvvetli biçimde kurulmuş olacaktır. Tasarımına katkıda bulundukları okullarında eğitim veren ve alan bireyler hem kendilerini daha değerli ve özgüvenli hissedecekler  hem de okulu daha fazla sahiplenerek korunmasını sağlayacaklardır. ‘Katılımcı tasarım’ yöntemini 2 aşamada gerçekleştirmeyi planlıyoruz.  İlk olarak öğretmenlerin ve anaokul dahil tüm okul öğrencilerinin katılımıyla bir tasarım atölye çalışması yapacağız. 2. aşamada Turunç halkı ile üniversite öğrencilerinin katıldığı bir imece atölyesiyle binayı inşaa etmeyi ve kullanılabilir hale getirmeyi amaçlıyoruz.

  • Çağımızın en büyük sorunlarından biri olan global ısınma ile gelen iklim değişikliği ve susuzluk tehlikesine yönelik uygulanabilir, ucuz ve yerel bir çözüm önermek;

İklim değişimi ve iklim değişimine büyük ölçüde sebep olan karbon dioksit (CO2) salınımı kuşağımızın ve gelecek kuşakların çözmek zorunda olduğu en önemli teknik ve toplumsal sorunlardan biridir. Binaların ısıtma, soğutma, aydınlatma ve elektrik tüketimi ile CO2 emisyonunun yaklaşık %50 sine neden olduğu bilinmektedir. Bu bağlamda Türkiye de binalarda enerji tüketiminin azaltılması için önlemler almaktadır. Bilinçli dünya vatandaşları ve profesyoneller olarak projelendirdiğimiz ek binanın en az enerji tüketen hatta kendi enerjisini kazanan bir bina, yani düşük karbon izli olmasını amaçladık. Amacımız bizi Anadolu’nun kendi yapı geleneğine , malzeme ve yapım sistemi olarak kepiçe yöneltti. Kerpiç ucuz, kolay temin edilebilen ve iyi bir bilgi birikimiyle, görece az uzmanlıkla uygulanabilen bir malzemedir. Kerpicin böyle modern veyenilikçi bir projede kullanımının sponsor ve bağış toplanmasını da kolaylaştıracağına inanıyoruz.  Bu bağlamda kerpiçi yeniden yorumlayarak hem depreme dayanıklı hem de düşük enerji tüketimli bir bina yapmayı amaçlıyoruz.

  • Yeşil bir okul, yeşil bir dünya için zihinlerde değişim yaratmak.

Okulun iç ve dış mekanları sürdürülebilir yaşam biçimleri ve uygulamaları (permakültür) için örnek bir alan olarak tasarlanacak.  Böylece öğrencilerin ve öğretmenlerin okul yılı boyunca toprak ve yeşille ilgili projeler yapabilmelerini kolaylaştırmayı amaçlıyoruz.   Çevre bilincini çocuklarımıza küçük yaştan, korku ile değil de çözümlerin parçası olmalarını sağlayarak aşılamanın dünyamızın geleceği için sorumluluğumuz olduğunu düşünüyoruz.

  • Örnek bir süreç ve ürün ile benzer projelerin önünü açmak, alternatif üretmek.

Ortaya çıkacak olan bina kadar bu binanın  yapılış sürecinin de çok önemli olduğuna inanıyoruz.  Bu nedenle sürecin bir belgeselinin ortaya çıkmasını çok önemsiyoruz.  Böylece başka kurum ya da kişilerin benzer binalar yapmasını sağlayacağımızı umuyoruz.  Basın, TV, İnternet, dernek, akademik yayınlar, kişisel ve kurumsal ilişkiler aracılığıyla geniş bir kamuoyuna ulaşacağız. Böylece Marmaris’in ve yörenin turizm dışı bir etkinlikle ismi duyurulurken problemlere alternatif bir çözüm örneği sunmuş olacağız.

Yorum bırakın